Inapoi la Resurse utile

Ajutorul de deces în 2019

Ce este ajutorul de deces și cine are dreptul la el?  

Ajutorul de deces este o sumă de bani la care au dreptul toate persoanele care sunt asigurate în sistemul public de asigurări, în cazul în care survine decesul propriu (5163 lei) sau al unei RUDE neasigurate (2582 lei).  Aceste sume sunt valabile dacă decesul a survenit în data de 15 martie 2019 sau după această zi, conform Legii nr. 47/2019 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019.

Dacă decesul a survenit înainte de 15 martie 2019, cuantumul este de 4162 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, respectiv 2081 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului.

Ajutorul de deces se acordă UNEI SINGURE PERSOANE, care trebuie să facă dovadă cheltuielilor cu înmormântarea, deci se obține DUPĂ ce o parte din cheltuieli au fost deja făcute.

Sfaturi utile:

  • Rugați pe cineva de încredere să vă ajute cu dosarul pe care trebuie să îl pregătiți și să vă însoțească în locurile unde trebuie să mergeți,  pentru a vorbi cu funcționarii publici, dacă e cazul (din cauza șocului, e posibil să omiteți anumite aspecte importante)
  • Păstrați documentele care dovedesc că ați cumpărat sicriu, loc de veci și alte lucruri legate de funeralii (bonuri fiscale, facturi) – va trebui să faceți dovada că v-ați ocupat de cheltuieli. Indiferent de suma pe care o cheltuiți de fapt veți primi aceeași bani de la stat ca ajutor de deces, deci nu trebuie să fie bonuri de fix 5163 lei.
  • Solicitați ajutorul de deces cât mai curând posibil, pentru a nu fi nevoit să faceți împrumuturi (înmormântările tind că coste foarte mult în România, chiar și când încercăm să păstrăm lucrurile simple). Unele instituțiile le plătesc pe loc, altele în 24 de ore, altele în 3 zile.
  • Nu renunțați la acest ajutor pentru că sunteți prea obosit(ă) sau îndurerat(ă) acum! Este dreptul dumneavoastră și îl puteți solicita în maxim 3 ani de la data decesului. Rețineți că aveți acest drept indiferent de stagiul de cotizare.

În ce situație vă aflați?

Situația A. vă ocupați de funeraliile unei rude care la momentul decesului era contribuabil sau pensionar

în acest caz, de obicei ajutorul de deces îl primește sotul care a supravietuit sau părintele, copilul, tutorele legal, etc. Dacă aceste persoane lipsesc, ajutorul de deces îl poate solicita orice persoană care face dovada ca a suportat cheltuielile de deces.

Aveți dreptul la ajutorul de deces de 5163 lei. Dosarul cu cererea se depune la Casa de Pensii (adresele aici). Din 2018 angajatorii nu mai primesc dosare, pentru că nu mai au nicio obligație în acest sens.

Situația B. vă ocupați de funeraliile unei rude care la momentul decesului era șomer înregistrat

Aveți dreptul la ajutorul de deces de 5163 lei. Dosarul cu cererea se depune la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă

Situația C. vă ocupați de funeraliile unei rude care la momentul decesului era NEASIGURAT(Ă)

Aveți dreptul la 2582 lei și dosarul se depune la Casa de Pensii (dacă sunteți contribuabil sau pensionar) SAU la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă (dacă sunteți șomer).

Sunt 2 condiții care trebuie îndeplinite ca să beneficiați de acest ajutor:

  1. dumneavoastră (cel care vă ocupați de funeralii) sunteți contribuabil sau pensionar
  2. demonstrați că sunteți rudă cu persoana decedată. Prin rudă înțelegem: soţul/ soția; părinții; bunicii; copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate

Situația D. cel care a decedat se afla în timpul concediului pentru creşterea copilului

Ajutorul de deces se plăteşte de către angajator dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege şi raportul de muncă a fost suspendat.

Ce acte sunt necesare pentru a obtine ajutorul de deces?

Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces (original si copie); după primirea banilor, pe spatele certificatului se va scrie ACHITAT, data, ștampila instituției plătitoare.
  • act de identitate al solicitantului (original si copie);
  • acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
  • Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces
  • dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul în care persoana decedată este copilul inapt de muncă in varsta de peste 18 ani (original);
  • adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Mai multe detalii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi la Resurse utile

Abonare la Newsletter

Holler Box